Ieder kind/jongere heeft een passende plek in het onderwijs waarbij zelfredzaamheid wordt gestimuleerd;
Leerlingen behalen een startkwalificatie.
Indicator
Nulmeting
Doelstelling 2018
Realisatie 2018
Ambitie 2018
Aantal nieuwe voortijdig schoolverlaters
248
<= 248
186
<= 248
Bron: DUO
Percentage jongeren (18-24 jaar) zonder dagbesteding in de vorm van school of werk
9%
<= 9%
5%
<= 9%
Bron: jongerenenquête
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator
Gerealiseerd
Medewerkers Leerplicht en RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt) voeren samen met scholen preventieve acties uit om schoolverzuim tegen te gaan.
Gerealiseerd
Toelichting
Leerplicht en RMC werken met de scholen samen om verzuim tegen te gaan. Met een school wordt bepaald waarop ingezet wordt om de verzuimaanpak in de school aan te scherpen.
Jongeren zonder startkwalificatie, school, werk, met en zonder uitkering krijgen maatwerk begeleiding richting onderwijs, arbeid, dagbesteding en/of zorg.
Gerealiseerd
Toelichting
Op basis van de behoefte per jongere is ondersteuning ingezet. Deze bestaat onder andere uit het aanbieden van RMC begeleiding, een traject bij Traject Op Maat of de inzet van een jobcoach.
Traject op maat (T.O.M.) aanbieden voor jongeren zonder startkwalificatie, school, werk en uitkering richting onderwijs, arbeid, dagbesteding en/of zorg.
Gerealiseerd
Toelichting
Traject Op Maat(T.O.M.) is aangeboden aan jongeren, waarvoor T.O.M. een passend aanbod is.
Integrale onderwijs-zorg arrangementen gezamenlijk ontwikkelen door onderwijs, ouders, zorgkantoren en gemeente (wijkteams).
Gedeeltelijk gerealiseerd
Toelichting
Het creëren van integrale onderwijs-zorgarrangementen is een onderwerp van gesprek met onderwijs (samenwerkingsverband) en overlegtafel gespecialiseerde jeugdhulp, maar de arrangementen zijn nog niet allemaal gerealiseerd. Voor de bovenschoolse voorzieningen is er subsidie ingezet, er zijn impulsklassen gerealiseerd. Verder zijn er veel individuele arrangementen ingezet die zijn afgegeven in samenwerking met onderwijs, samenwerkingsverband en sociaal wijkteams. We treden als gemeente vaak op als intermediair in het realiseren van diverse pilots in het onderwijs samen met het samenwerkingsverband en gespecialiseerde jeugdhulp.