De luchtkwaliteit in de gemeente ’s-Hertogenbosch is, vergeleken met een aantal jaren terug, fors verbeterd. We moeten echter wel blijvend onder de Europese normen voor luchtkwaliteit blijven. Verkeer en vervoer is lokaal gezien de belangrijkste bron van luchtverontreiniging en levert ook 30% van de CO2 uitstoot van de stad (exclusief Rijkwegen). Maatregelen voor verbetering van de luchtkwaliteit bieden dan ook veel kansen op het gebied van klimaatbeleid, leefbaarheid en bereikbaarheid. De snelle ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden bieden dan ook grote kansen.
Onze doelstellingen zijn:
Blijvend voldoen aan de normen voor luchtkwaliteit;
Daar waar burgers worden blootgesteld streven naar zo laag mogelijke concentraties;
De behoefte aan openbare oplaadplaatsen voor elektrische auto’s neemt nog toe tussen 2018 en 2020. Naast uitbreiding tot enkele honderden laadpalen betekent dat ook meer innovatieve, goedkopere en integrale oplossingen nodig zijn. De landelijke doelstelling is erop gericht om in 2035 alle voertuigen elektrisch aan te drijven.
Indicator
Nulmeting
Doelstelling 2018
Realisatie 2018
Ambitie 2018
Aantal parkeerplaatsen met openbare laadinfrastructuur
150
400
Er staan +/- 175 laadpalen in de publieke ruimte van de gemeente. Samen zijn dat ongeveer 330 laadpunten (de meeste laadpalen hebben 2 laadpunten). Bij deze publieke laadpalen zijn ongeveer 190 parkeervakken gereserveerd.
400
Bron: Afdeling Milieu
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator
Gerealiseerd
Innovatie en uitbreiding laadinfrastructuur elektrisch rijden
Gerealiseerd
Toelichting
In 2018 is het aantal publieke laadpalen gestegen met 30 stuks. Dit zijn allemaal laadpalen met twee laadpunten. In totaal zijn dus 60 nieuwe laadpunten in de publieke ruimte gerealiseerd. Deze groei is afgestemd op de daadwerkelijke groei en behoefte aan publieke laadinfrastructuur. Op basis van een commercieel initiatief is in 2018 een locatie gezocht voor de ontwikkeling van het 1e openbare snellaadstation in de gemeente. De procedure en ontwikkeling is verder in gang gezet. In Slot Haverleij zijn in 2017 vier innovatieve laadpleinen in gebruik genomen. In 2018 zijn deze laadpleinen intensief gebruikt en zijn de ervaringen geëvalueerd. Daarbij heeft de eerste uitbreiding plaatsgevonden, waarbij de proceduretijd voor het plaatsen van een laadpaal fors is ingekort. De laadpalen in parkeergarage Paleiskwartier werden dusdanig veel gebruikt dat het aantal laadpalen is verdubbeld. Om te zorgen dat de technische installatie niet overbelast wordt, wordt hier gezorgd voor slimme aansturing van de laadpalen. Realisatie van laadinfrastructuur is appartementencomplexen is bijzonder ingewikkeld. Samen met twee VVE's, Enpuls en marktpartijen zijn voor twee appartementencomplexen oplossingsrichtingen uitgewerkt.
Verdere uitrol elektrisch busvervoer
Gerealiseerd
Toelichting
In 2018 is samen met de vervoerder en de provincie gewerkt aan de verdere uitrol van elektrisch busvervoer voor de stadsdienst. Er is gewerkt aan laadinfra. De bedoeling is dat er in 2019 extra elektrische bussen kunnen gaan rijden
Maatwerk bij ontwikkelingen in relatief hoogbelaste situaties nabij hoofdinfrastructuur. Zeker in geval van gevoelige functies
Gerealiseerd
Toelichting
Bij ruimtelijke plannen is de luchtkwaliteit onderzocht. Afhankelijk van de locatie en de functie heeft maatwerk plaatsgevonden.
In geval van extra gevoelige functies zoals scholen zo veel mogelijk toepassen van zonering i.c. afstand al dan niet in combinatie met technische maatregelen
Gerealiseerd
Toelichting
Bij ruimtelijke plannen is de luchtkwaliteit onderzocht. Afhankelijk van de locatie en de functie heeft maatwerk plaatsgevonden.