We blijven onze digitale dienstverlening verder verbeteren door de kwaliteit van onze informatiehuishouding te verbeteren en standaard ICT-middelen gericht in te zetten;
Het zaakgericht werken maakt processen en taken inzichtelijk binnen de organisatie;
We willen de (digitale) communicatie en transacties met burgers en bedrijven verbeteren en vereenvoudigen.
Indicator
Nulmeting
Doelstelling 2018
Realisatie 2018
Ambitie 2018
% inwoners dat (zeer) tevreden is over de mogelijkheden van dienstverlening via internet (bv. afspraken maken of aanvragen indienen)
66%
75%
Wordt twee jaarlijks gemeten, volgende meting in 2019.
75%
Bron: omnibusenquête
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator
Gerealiseerd
Doorontwikkeling digitale dienstverlening Veel burgers wensen hun zaken zoveel mogelijk te regelen op momenten en locaties die hen het beste uitkomen. Digitalisering helpt daarbij. Veel producten en diensten kunnen inmiddels digitaal aangevraagd en geleverd worden. Die ontwikkeling wordt doorgezet. Onder andere met een technische en vervolgens functionele aansluiting op MijnOverheid.
Gerealiseerd
Toelichting
De technische aansluiting is in 2018 gerealiseerd. In 2018 werd het mogelijk via MijnOverheid een verhuizing door te geven en zijn de belastingaanslagen in de Berichtenbox van MijnOverheid aangeboden. In 2018 hebben we bijvoorbeeld ook de applicatie Afspraak + in gebruik genomen. De kwaliteit van de klantafspraken bijvoorbeeld de afdeling Publieke Dienstverlening krijgt hiermee een impuls (afspraak met juiste medewerkeer, op de juiste locatie met de juiste tijd).
Maatwerk waar mogelijk Burgers die om welke reden dan ook minder makkelijk hun weg vinden in de digitale wereld, helpen we daarbij. Uitgangspunt is hulp bij het bewandelen van de digitale weg, maar zo nodig ook met een analoge oplossing. Die hulp bieden we niet alleen op het Stadskantoor en Perron 3, maar ook op de wijkpleinen.
Gerealiseerd
Toelichting
De ondersteuning aan de doelgroep is bij de start van KOO verder geïntensiveerd. In Stadskantoor en Perron-3 helpen we waar nodig en mogelijk onze burgers bij hun digitale en analoge aanvragen
Webcare Met webcare volgen en reageren we op berichten via sociale media (Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn). Daarmee kunnen we snel en gericht reageren op vragen en signalen van burgers en ondernemers. We blijven aansluiten op breed omarmde informatietechnologie; zo onderzoeken we bijvoorbeeld het gemeentelijke gebruik van WhatsApp.
Gerealiseerd
Toelichting
We volgen dagelijks de berichten via social media en reageren waar nodig. WhatsApp is opgenomen als nieuw kanaal in de gemeentelijke dienstverlening